Baan in de cockpit

De vliegervaring en ervaringsuren van een piloot zijn belangrijk in de carrière van de piloot. Bij 500 vlieguren, op een type vliegtuig gevlogen met een gewicht zwaarder dan 10 ton of meer dan 19 passagiers, kan de piloot bij een omscholing naar een ander type vliegtuig voldoen met zero flight training. De piloot behoeft dan geen Base Check te doen. Bij een omscholing van een turbo-prop vliegtuig naar een jet vliegtuig moet de piloot wel in enigermate simulatortraining volgen.

Met een EASA-FCL CPL brevet kan een piloot geen gezagvoerder worden. Omdat de theorieopleiding op ATPL niveau is afgerond, heet het brevet ook wel een Frozen ATPL brevet. Bij 1.500 vlieguren Total Time kan de piloot middels een simulator examen het brevet omzetten naar een EASA-FCL ATPL (A) brevet.

De standaards voor een EASA-FCL CPL examen zijn niet de standaards voor een assessment – Simulator Grading bij een luchtvaartmaatschappij. Luchtvaartmaatschappijen kunnen voor aanname van nieuwe piloten ervaringsuren vragen of een type bevoegdverklaring op het vliegbrevet.

 

……………………………………………….
Aanvangssalaris & Daggeldvergoeding –  Het aanvangssalaris van een verkeersvlieger ligt doorgaans tussen de 30.000,- EURO en 50.000,- EURO bruto per jaar en wordt relatief snel opgebouwd door dienstjaren en vliegervaring. Ter indicatie is een aanvangssalaris voor een beginnend piloot op een turbo prop vliegtuig voor een vrachtmaatschappij rond de 2.800,- EURO per maand, exclusief daggeldvergoeding (Per diem). Na het eerste jaar en de eerste 500 ervaringsuren zal het salaris stijgen tot boven de 4.000,- EURO per maand, exclusief daggeldvergoeding. Ter indicatie is een aanvangssalaris voor een beginnend piloot bij een luchtvaartmaatschappij rond de 3.500,- EURO, exclusief daggeldvergoeding (Per diem). Een per diem is rond de 40,- EURO tot 50,- EURO per werkdag belastingvrij, uitgaande van 18 tot 22 werkdagen per maand. Een salaris voor een ervaren piloot kan snel oplopen en na enkele dienstjaren is een mogelijkheid door te stromen naar een functie van gezagvoerder.

Wanneer de piloot eenmaal in dienst is van de luchtvaartmaatschappij zijn er geen extra vliegkosten meer. De luchtvaartmaatschappij is verantwoordelijk voor de kosten van jaarlijkse examens en trainingen.

 

……………………………………………….
Selectie Luchtvaartmaatschappij – Luchtvaartmaatschappijen bieden via de eigen website mogelijkheden om te solliciteren. Veelal wordt online een eerste selectie afgenomen alvorens een afgestudeerde piloot uitgenodigd wordt voor een selectieperiode bij de luchtvaartmaatschappij. Niet altijd zijn banen voor afgestudeerde piloten beschikbaar.

De vliegopleidingen bieden over het algemeen recruitment support aan afgestudeerde piloten en verzorgen een eerste contact tussen de piloot en een luchtvaartmaatschappij. Vanaf 2018 is te merken dat de perspectieven voor afgestudeerde piloten verbeteren.